Lotta här och nu

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2015

DET BÖRJAR NU

Av Lotta Everwidh - 21 oktober 2015 13:22

Har du någonsin känt att livet maler på och liksom står på vänt? Vad väntar det på? Vad väntar du på?

 

För egen del är livet som en sådan där glasflaska med Heinz Ketchup. Ni vet den där kända ketchupeffekten där du upplever att inget händer, inget nytt kommer, inget förändras, för att en dag bli fullkomligt dränkt i allt på en enda gång.


Om jag ska vara helt ärlig så trodde jag att detta var ett fenomen som jag bara skulle uppleva som yngre, för att det helt enkelt inte "skulle vara så lätt alltid", utan att jag som ung behövde lära mig "den hårda vägen".

Det där är kvalificerat skitsnack!
För det har alls inte med ålder att göra. Och det måste inte vara tufft och hårt bara för att man ska lära sig något. Det är heller inte så att det råder fullständigt stiltje i livet bara för att det känns som om "inget händer".

Faktum är att livet händer hela tiden.
Kanske händer inte just det som du förväntat dig, eller som du hoppats på, men det händer ju trots allt något ändå.
Det hela hänger samman med den attityd du väljer att inta gentemot saker och ting.

Jag kan ta ett exempel.
För några år sedan höll jag på att dö.
Ja, eller sanningen är att min kropp höll på att dö. Jag befann mig inne i kroppen och betraktade hur den reagerade och bar sig åt i den här situationen. Den hade andnöd, var uppsvullen och hela nervsystemet brakade ihop. Jag minns att jag tänkte att nog kunde jag dö och vara nöjd med allt jag hade åstadkommit i mitt liv, men att det skulle vara kul om jag fick vara med några år till i alla fall.
Det var en ytterst intressant iakttagelse för mig, som tidigare faktiskt också haft perioder där jag velat dö men av olika anledningar inte kunnat. Men bara några dagar innan detta inträffade hade jag sagt till mig själv att från och med nu ska jag leva i min fulla potential.
Ganska komiskt/ironiskt att jag hamnade i den där situationen då.

Tiden som följde var väldigt ohändelserik när det kom till att göra saker. 
Men den var definitivt inte händelselös när det gällde upplevande.
För så mycket som jag upplevde med mig själv i återhämtandet, nyskapandet av mig själv och värdesättningarna på livet i sig hade jag inte gjort under alla mina levnadsår.
Det var spännande att uppleva mig själv så intensivt och så nära mitt i det som egentligen kunde blivit tragiskt.

Det var något av det bästa som hänt mig, kan jag idag säga.
Dels för att jag fick ett nytt perspektiv på det där med att kämpa sig tillbaka till livet, dels en personlig erfarenhet av att stå och glo döden i vitögat och ändå få en chans att stanna kvar. Med villkoret att göra det jag sagt att jag skulle göra: Leva i min fulla potential.

Vad jag har lärt mig mycket genom denna resa!
Jag har lärt mig att jag inte kan övertrassera mitt energikonto utan att få betala för det efteråt.
Jag har lärt mig att den fulla potentialen handlar om att vara här och nu, inte då eller sen.
Jag har lärt mig att värdesätta mig själv och alltid välja mig först, utan att för den sakens skull vara egotrippad eller därmed välja bort min familj eller andra människor som står mig nära. Däremot kompromissar jag aldrig bort mig själv längre.

Och så har jag lärt mig att prata om döden med människor som står inför döden, som har varit nära den både för egen del och genom anhöriga, och som har fruktansvärda upplevelser med sig i bagaget, både gällande döden och vägen dit.
För döden är också en del av här och nu. 

Jag kunde ha låtit min kropp dö. Jag kunde tillåtit mig själv att glida in i det där tillståndet när ingenting betyder något. Jag kunde också fått panik och dött bara på grund av det. Jag kunde ha struntat i att åka till akuten.

Men jag valde att leva klart mitt liv i min kropp. För att det är så spännande att se vad som ska hända.
Även när det inte händer något uppenbart har jag numera en helt annan syn på stiltje.
För när det är stiltje har ju jag möjlighet att välja sådant som jag annars inte har möjlighet att ägna mig åt. Då pockar ju inget annat på uppmärksamheten.
Jag får inte panik längre om kalendern ekar tom vissa veckor. Då känns det som om någon vakar över mig och talar om för mig att jag behöver vila och vara mer med mig själv. Och sedan drar det igång igen när jag har återhämtat mig.

Jag önskar att alla kunde se på sig själva och sina liv på det sättet istället för att stressa runt i ett ekorrhjul som skapats utifrån rädslan att inte räcka till, att inte vara duglig, att missa något viktigt, att vara den som får reda på saker sist, att vara någon till lags... 
Jag önskar att alla kunde välja att skapa sina liv. Oavsett förutsättningar!
För du kan faktiskt det genom att alltid vara aktiv i dina val, oavsett om det är att välja mellan pest och kolera eller inget alls.
Det kan vara svårt men det behöver inte vara det. Även där kan du välja hur du intar attityden.

Just nu står jag återigen inför en sådan där ketchupeffektsituation.
Min omedelbara reaktion var panik. Tills jag kom på att det där är ett gammalt reaktionsmönster, som faktiskt inte tillhör mig längre.
Så nu väljer jag att ha tillit, att andas och att bara låta saker ske utan att vara rädd.
För det är ju så att det är nu allt börjar.
Precis som det gör varje dag, varje timme, varje minut, varje andetag. 



 

 
 
Alvis

Alvis

21 oktober 2015 14:34

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Lotta Everwidh

21 oktober 2015 15:36

Tack Alvis =)
Jag ska läsa din blogg =)
Njut av din dag/ Mvh Lotta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta Everwidh - 18 december 2015 21:15

På sistone har jag haft många samtal med olika personer om tro. Ett ämne som lätt kan bli jobbigt eller töntigt, stötande eller påtvingande, eftersom människor idag inte alltid vet vad de tror på. Och när de inte vet vad de tror på eller om de inte t...

Av Lotta Everwidh - 14 december 2015 23:51

Ju äldre jag blir handlar julen allt mindre om stress, julklappar och pynt och allt mer om närvaro, samvaro och tillvaro. För varje år som går känner jag hur jag "halkar efter" mer och mer när det gäller förberedelser inför julen. Adventspyntet komme...

Av Lotta Everwidh - 11 november 2015 22:26

I tre år har vi väntat.Tålmodigt. En dag i taget.Förhoppningar som höjs och sänks som ett avtuggat flöte.Frustrationer. Irritationer. Misströstan. Men nu ÄNTLIGEN har det hänt! Vi har äntlligen sålt vårt hus och äntligen kan vi planera för vår st...

Av Lotta Everwidh - 31 oktober 2015 18:51


    Jag går aldrig till deras gravar  De finns ju inte där Alla som inte längre vandrar på Jorden lever ju i en annan sfär   Jag har aldrig funnit någon tröst i att stå vid en grav på en kall och blåsig kyrkogård. Istället tänder jag lju...

Av Lotta Everwidh - 28 oktober 2015 17:46

Du är så rädd jämt! Det är ganska barnsligt att du tror att något ska hända mig hela tiden! Jag klarar mig faktiskt själv! Orden yttrades av min 11-årige son som har en något annorlunda åsikt om vad han är gammal nog att hantera och ta ansvar för ä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards